Gepubliceerd op: 23 oktober 2018

“Bewust dromen betekent dat alle bestaande waarheden er niet meer toe doen. En dan begint het, je voelt ineens alles. Alle barrières. Alle grenzen. Jouw grenzen. Andermans grenzen. Het is niet haalbaar. Voor jou niet. Voor je bedrijf niet. Het is niet reëel. Er is geen geld. Jij kunt dit niet. De vorige keer lukte het ook niet. Je hebt geen tijd. Anderen willen dit vast niet. Het is niet uitvoerbaar. Het bestaat niet. Het kan niet.
 
En als jij het niet zegt, roept een ander dit wel.
 
Maar dan vergeten wij dat veel van de bestaande, succesvolle en praktische oplossingen geboren zijn uit een eerste, onrealistisch idee. Wat als wij mensen altijd konden bellen, ongeacht waar zij zijn? Wat als wij spullen via de lucht kunnen bezorgen? Wat als je op één plek alle series kunt bekijken die je wilt, op het moment dat jij het wilt? Wat als een auto zichzelf zou kunnen besturen? Inmiddels vinden wij dit heel normaal, maar nog niet zo heel lang geleden waren dit nog dromen.”
Merel van der Waals – Strategic Marketing & Innovatie Consultant van MorningSun

Bij MorningSun is vernieuwen de nieuwe norm. Wij helpen organisaties om de luchtkastelen te schetsen. Om buiten de kaders te denken en een oplossing te creëren die niet alleen vernieuwend is, maar waar de klant echt blij van wordt. Inmiddels hebben wij veel geleerd bij vele opdrachtgevers. Zonde om voor onszelf te houden. Daarom zeven vuistregels zodat ook jij dromen waar kunt maken.

1 Schets de grenzen
Dromen met grenzen? Niet als het gaat over de oplossingen, wel als het gaat over de ground rules. Weet je voor wie je een oplossing wilt verzinnen? Weet je waar je bedrijf onderweg naartoe is? Wat wil je bereiken? En hoever wil en durf je vooruit te denken? Schets eerst de grenzen van je droomwereld, zodat je vervolgens jouw luchtkasteel op het juiste wolkje kunt bouwen.

2 Luister naar je doelgroep
Creëer eerst inzichten in jouw doelgroep door echt met ze te gaan praten. Plan een interview. Loop een middag rond als klant in je eigen winkel. Neem plaats naast de receptie en praat met iedereen die binnenkomt. Neem de telefoon op bij de klantenservice. Open. Onbevooroordeeld. Geen salespitch, maar luister. Luister echt naar wat ze te zeggen hebben. Maar ook wat zij niet zeggen: observeer waar zij tegenaan lopen.  Ga van daaruit op zoek naar haakjes, vind de rode draad en laat je inspireren.

3 Plan bewuste droommomenten in
Of dit nu voor jezelf, met collega’s, in een workshop of juist thuis is. Spreek af dat dit het moment is om te dromen. En dat je later de check doet op haalbaarheid en levensvatbaarheid. Dat komt echt, maar niet nu.

4 Flush the obvious
Voor echt vernieuwende dromen moet je een laagje dieper. Om daar te komen moet je door de oppervlakte heen. Dus schrijf eerst alles op wat in je hoofd zit. Alles wat je stiekem nog een keer in wilt voeren. Alles wat een keer mislukt is. Alle goede ideeën van de concurrentie. Zodra je dat kwijt bent, kun je echt nadenken over nieuwe dingen.

5 Meng je onder vreemden
Wilde ganzen. Dwarsdenkers. Kinderen. Studenten. Branchevreemden. Zij zijn onbevangen. Kennen nog niet de bestaande beperkingen van jouw wereld en kunnen jou daardoor zomaar in een andere richting helpen denken. Het zal je verrassen wie jou gaat inspireren.

6 Alles in potlood
Serieus, vergeet de pennen, merkstiften en markers. Denk in komma’s, niet in punten. Het is tijd om te leren. En dat kan alleen als je bepaalt waar jouw grenzen en doelen liggen. Schrijf je inzichten op – maar doe dit met potlood. Definitieve conclusies bestaan niet. Je vaart op voortschrijdend inzicht. Alles wat je hebt geleerd is waarheid, tot er een nieuwe waarheid is.

7 Gebruik de juiste werkvormen
De tijd van het doelloos brainstormen en creatief zijn is voorbij. Ga doelgericht aan de slag met de juiste creatieve methoden en technieken. Hoe zou je als start-up je eigen markt disrupten? Hoe zou een goede vriend met dit probleem omgaan? Of schrijf een artikel vanuit het jaar 2035 over een pas behaald succes van jouw bedrijf. Het creatieve proces is wel degelijk een proces.

Iedereen droomt. Jij. Ik. Klanten. Collega’s. Een onbekende op straat. Het gebeurt plots, op een onbewaakt moment. Sta het toe en onthoud dat de mooiste avonturen in je hoofd beginnen.

 

Lees ook ‘De acht vuistregels voor Design’.

Deel dit bericht