Gepubliceerd op: 19 maart 2020

De COVID-19 Corona-uitbraak neemt de vormen van een crisis aan, en dat vraagt om ‘een moment van bezinning’. Dit is gek genoeg het perfecte moment om eens van een afstand te kijken.

Natuurlijk maken veel mensen zich zorgen over wat dit voor hen persoonlijk betekent, van de gezondheidsrisico’s die deze crisis met zich meebrengt, het teruglopen van inkomsten, tot het opvangen van kinderen in combinatie met thuiswerken. Voor de ondernemers onder ons is het wellicht nog veel ingrijpender, als het gaat over het instorten van je business. Zo heeft ieder zijn eigen verhaal en uitdagingen in deze crisis.

Bijzonder om te zien hoe snel je kijk op de wereld kan veranderen. En hoe snel mensen dingen anders gaan doen. Ons bedrijf Morningsun als voorbeeld: een belangrijk deel van ons werk bestaat uit het begeleiden van strategische en creatieve sessies op fysieke locaties. Maar hoe doe je dat, als werken op afstand het nieuwe normaal is geworden? Dat noopt tot het razendsnel ontwikkelen van een set aan resultaatgerichte sessies ‘op afstand’.

Ik ben ervan overtuigd dat mensen en organisaties de komende periode flink gaan nadenken over hun toekomst. Dit is het moment om aan de slag te gaan met de juiste keuzes voor morgen, op het vlak van je strategie of innovatie. Hier drie tips hoe je dit moment van bezinning voor je kunt laten werken, afhankelijk van de situatie waar je in zit. Volg onze strategievlogs waar je verderop meer over leest, en ga zelf aan de slag!

“Use this time to reinvent how you do what you do, bring consumers new alternatives, new value, and in the process even reinvent your own brand. Don’t let innovation stop, because this could be the window of opportunity”. Doug Stephens @RetailProphet

Tip #1: Tijd voor een pivot? Op naar de innovatie van je business model of propositie!

Voor een steeds groter wordende groep organisaties is het geen kwestie van de juiste keuzes voor morgen, maar al voor vandaag! Ongelooflijk maar waar: de scholen en restaurants zijn pas een paar dagen dicht, en er ontstaan al nieuwe business modellen en proposities. Moet je friettent dicht? Maak er een drive-in van! Platforms als Thuisbezorgd.nl zien een sterke groei van restaurants die zich aansluiten.

Ook digitalisering neemt een vlucht, zoals startups op het gebied van Virtual Reality die in het gat springen van alle gecancelde evenementen. En in het onderwijs is er een ware run op digitaal lesmateriaal. Moeten de bioscopen dicht? Dan breng je je nieuwe films meteen uit via streaming kanalen of geef je gratis toegang tot een filmkanaal via het TV-abonnement.

Een ander mooi voorbeeld is dat van de Chinese autofabrikant die haar kennis gebruikte om in een razendsnel tempo een eigen productiestraat neer te zetten voor mondkapjes en zo haar kernactiviteiten flink heeft opgerekt. Het is wachten op allerlei nieuwe initiatieven in verschillende sectoren die inspelen op de huidige situatie.

 Daag jezelf nu uit met de volgende vraag: Hoe kan jouw organisatie nieuwe distributiekanalen of proposities inzetten, zowel voor nu als voor het post-corona tijdperk?

Tip #2: Klaar voor een nieuwe crisis! Good old scenarioplanning

Het voelt nu wellicht wat vroeg, maar deze situatie confronteert ons overduidelijk met de vraag: hoe maken we ons bedrijf crisisbestendig? Veel zwakke plekken van je business model worden nu in één klap duidelijk. Maak tijd om de omgeving van je bedrijf goed in kaart te brengen en te kijken welke trends en ontwikkelingen echt relevant zijn. En laat er eventueel een ouderwetse maar uiterst effectieve scenarioplanning op los! Vanuit ervaring weten we bij MorningSun dat dit zijn vruchten afwerpt in. Wij hebben bijvoorbeeld recent een bedrijf in de financiële sector mogen begeleiden, waar de rentestand een make-or-break factor is. Samen hebben we gewerkt aan antwoorden op mogelijke renteontwikkelingen. Toen hadden we het nog over het feit dat de rente waarschijnlijk niet nóg verder kon dalen. Intussen weten we allemaal beter! Maar door nu al na te denken over het ondenkbare, kan je je bedrijf vast oplijnen voor toekomstige trends.

Daag jezelf nu uit met de volgende vraag: Welke ontwikkelingen zouden een bedreiging vormen voor jouw business, en hoe kun je daarop anticiperen? 

Tip #3: Alles tot stilstand? Hét moment om te evalueren of je op de goede weg bent

Voor een andere groep bedrijven geldt dat de huidige situatie niet per se direct noopt tot het aanpassen van het business model. Voor sommige grotere bedrijven in Nederland is de business niet meer helemaal ‘as usual’, al was het alleen al omdat het overgrote deel van de medewerkers vanuit huis werkt. Ik hoor uit mijn omgeving dat dat al leidt tot een stuk minder vergaderingen en dat je iets minder geleefd wordt door de waan van de dag. Deze wisseling in het tempo kan ruimte creëren voor het nadenken over de langere termijn. Nu heb je wellicht tijd voor een goede concurrentieanalyse, kan je de trends eens goed op een rijtje zetten, of kan je je doelgroepen in kaart brengen of aan onderzoek onderwerpen. Welke strategische keuzes heb je nog te maken?

Doe mee met onze strategie challenge!

Je krijgt in de de periode tot 6 april drie keer via een vlog een uitdaging mee om vanuit huis aan te werken. Zodat je straks, als alles weer op gang gaat komen, met frisse moed en nieuwe ideeën weer aan de slag kunt!

Deelnemen? Schrijf je dan nu in door met door een korte mail te sturen naar info@MorningSun.nl te sturen of neem contact op met Marlou Houdijk of Erik Hesseling. Let op! Het aantal plaatsen is beperkt dus wees er snel bij.