Gepubliceerd op: 22 juli 2019

The power to imagine the world that isn’t our world yet

Creativiteit

Dat begint met een idee, fantasie en verbeelding. Iets maken dat nog niet bestaat. Iets creëren uit het niets. Het beperkt zicht niet tot kunst, literatuur of muziek. Je vindt het ook terug in je werk.

Ik denk in concepten, beeld, geluid en zie het eindresultaat vaak al voor me. Zowel thuis (4 ingrediënten -> gerecht), als op werk (verdienmodel is eindig -> nieuwe dienst). Samenwerken met een collega wiens brein ook zo werkt, is dan een feest. Je inspireert elkaar, voegt nieuwe associaties toe en verrijkt binnen no-time het idee. Maar zo’n samenwerking is niet altijd het geval. En wellicht zijn we samen ook niet tot het meest originele idee gekomen.

De een is creatiever dan de ander

Bij de een is creativiteit een gegeven en van nature aanwezig: altijd en overal. De ander weet bij god niet waar je het over hebt, identificeert zich er minder mee of sluit zich er voor af. De een draaft door in gekke ideeën, de ander gaat in de ankers want ‘het lukt toch niet’. Deze uitersten – vaak allergisch voor elkaar- zouden eens moeten weten hoe waardevol ze voor elkaar zijn.

En daar begint onze (red. MorningSun) creativiteit. In ons vak werken wij samen met verschillende organisaties, in diverse branches en begeleiden wij vele teams. Altijd vanuit de vraagstelling om verandering te brengen. Het aanscherpen van de strategie, een nieuwe propositie of bijdragen aan de innovatiekracht van een team of organisatie. Los van het antwoord op de vraag van de opdrachtgever, ligt de uitdaging in het meenemen van anderen in het creatieve proces. Want om tot uitkomsten te komen die verfrissend, anders, vernieuwend én succesvol zijn, is het goed faciliteren van dít proces onmisbaar.

Schedel lichten

Vandaar dat ik mij graag verdiep in het brein en de werking ervan. Want waar zit die creativiteitsknop dan? Hoe gaat deze aan? En dan helemaal in kantoorsetting, ergens tussen 9-5 in een weinig inspirerende vergaderruimte?

Bron: vrij naar ‘the Creative Brain, Netflix’

Een kort door de bocht manier om je het creatieve proces voor te stellen, is als volgt:

Input bestaat uit alle ervaring die je hebt. Herinneringen aan plekken waar je bent geweest, dingen die je hebt gezien, gehoord, geroken of gevoeld. Van mensen die je hebt ontmoet en gesprekken die je hebt gevoerd. Dit is het vertrekpunt.

Output is het uiteindelijke idee dat je hebt of het beeld dat je erbij krijgt. Het feit dat er in het menselijk brein afstand zit tussen beide, maakt dat je kunt nadenken over ideeën. Het stelt je in staat om met informatie nieuwe paden en verbindingen te leggen en opties kunt overwegen. De 1001 manieren waarop dat kan, maakt ons allen creatief.

Ik geniet ervan om in mijn werk nieuwe ideeën te laten ontstaan. Door ieders verbeeldingskracht aan te zetten, te putten uit diverse input van het team en vervolgens neuronen en impulsen het werk te laten doen. Het is immers de vaardigheid van het brein om verbindingen te maken en zo tot nieuwe ideeën te komen. Kers op de taart wanneer de prefrontale cortex (in het groen, het gebied waar onze fantasie huist) ook van zich laat horen. Een vleugje gek, verrassend of out-the-box maakt het namelijk af. Een favoriete manier om dit te doen, deel ik graag met je.

Verander de omgeving

Deze oefeningen zijn geen doel op zich, maar opwarmers en breinopeners. Om je brein nieuwe verbindingen te laten maken en je creativiteit te verhogen. Voor jezelf óf in teamverband.

Een nieuwe omgeving maakt dat je andere impulsen krijgt en je hersenen nieuwe informatie moet verwerken.

  1. Check staand je mail en loop wanneer je belt. Wissel de plek waar je werkt af met de verschillende taken en afspraken van vandaag.
  2. Boek voor je volgende meeting een andere ruimte, of ga expres op een andere stoel zitten. Doe het raam open en houd je telefoon in je tas en laptop dicht.
  3. Hetzelfde geldt voor een teammeeting of de aftrap van een nieuw project. Verander, door mensen in een nieuwe en soms externe omgeving te zetten. Hiermee zet je letterlijk de verbinding tussen in- en output ‘aan’.

Creëer een hub

Het tegenovergestelde van verandering, gebruik ik bij projecten met multidisciplinaire teams. Hier zorgt het creëren van een vaste plek waar je samenkomt en -werkt tot verbinding en commitment. Een zogenaamde hub of warroom.

  1. Waar je de muren kunt gebruiken en vol hangt met de planning, uitkomsten van onderzoeken, brainstorm sessies e.a. Waar ieder kan zien wat de status is.
  2. Zorg dat deze plek kleurrijk, functioneel en van iedereen is. Dit vaste honk, dáár gebeurt het, daar haal je samen nieuwe informatie op en zet je de volgende stappen uit.

En aan het einde van de dag, onderweg naar huis, vergeet ook die setting niet. Neem eens de toeristische route naar huis. Neem een afslag eerder. Rij heen anders dan terug. Pak de trein i.p.v. de auto, de fiets i.p.v. de tram. Super simpel, maar o zo krachtig voor je creativiteit.

Hoe zet jij die knop aan en laat je jouw brein creatief zijn?

Fleur Kaptein

Strategic Marketing & Innovation Consultant