Gepubliceerd op: 1 juli 2019

Als marketeer krijg je nog wel eens het verwijt woorden zo te gebruiken zodat het nieuw lijkt, maar stiekem toch hetzelfde is van iets dat er al was. Ben je dan ook nog eens marketing en innovatie consultant (zoals ik) dan moet je altijd een klein gevecht voeren omtrent je geloofwaardigheid.  Want laten we eerlijk zijn, in al die “nieuwe” marketing en innovatie boeken (ik noem het geen literatuur) struikel je over de wollige termen en fascinerende vergezichten. Je moet goed oppassen, voordat je het weet heb je het 1 op 1 overgenomen en begrijpt niemand meer wat je uitkraamt. Behalve natuurlijk je peers die dezelfde innovatie bingokaart proberen vol te krijgen.

Ik neem innovatie en marketing serieus en ben ervan overtuigd dat juist deze disciplines doorslaggevend zijn om toekomstbestendig te worden en te blijven als organisatie. Maar dat lukt niet alleen met een clubje mensen die de hele dag innovatiebingo spelen, het gaat veel verder dan dat! En afgelopen periode is mij meerdere keren gevraagd door verschillende personen wat nu het verschil is tussen design thinking en een design sprint. Mijn uitleg volgt, hopelijk zonder punten te scoren op de bingokaart.

Laten we bij het begin beginnen.

Zowel design thinking als een design sprint is niet nieuw. Eind jaren 50 van de vorige eeuw schreef John E Arnold als eerste over design thinking, met name gericht op het ontwikkelen van creativiteitstechnieken. Design thinking zoals we het nu ongeveer kennen stamt uit 1991, nota bene in Delft (hear, hear!) werd in dat jaar het eerste symposium Research in Design Thinking georganiseerd. Het heeft vanaf dat moment veel aan populariteit gewonnen door de inspanningen van Tim Brown, CEO van IDEO. Dan het ontstaan van de design sprint, er zijn verschillende design sprints maar degene die we nu kennen en veelal toepassen is ontstaan bij Google Ventures GV. Sinds de komst van het boek SPRINT van o.a. Jake Knapp begin 2016 heeft deze aanpak enorm aan populariteit gewonnen. Samenvattend, zowel design thinking als de design sprint zijn niet nieuw maar die laatste is een stuk recenter.

Maar wat is design thinking dan?

Jaren is er gedaan over een eenduidige definitie, dat is tot op heden nog steeds een punt van discussie. Ik ga toch weer een poging wagen. Het is een denkwijze die aan de ene kant een handige toolkit biedt en aan de andere kant een aantal fasen om problemen van mensen creatief op te lossen. De fasen volgen elkaar niet lineair op, continu worden er sprongen naar voren en naar achteren gemaakt om de behoeften écht te begrijpen én op te kunnen lossen. De vijf meest gebruikte fasen (niet vertaald) zijn:

    1. Empathize: het ontwikkelen van écht begrip van de uitdaging
    2. Define: het definiëren van het probleem dat opgelost dient te worden
    3. Ideate: het bedenken/ brainstormen over verschillende oplossingen en selecteren van de beste
    4. Prototype: het ontwerpen van één of meerdere prototypes om de oplossing of delen daarvan te kunnen testen
    5. Test: het voorleggen van de prototypes aan de doelgroep om de uiteindelijke oplossing scherper te krijgen op basis van feedback.

En wat is dan een design sprint?

Het is een methodiek om problemen op te lossen door middel van design, alleen nu in een soort snelkookpan. In een korte tijd, veelal 5 dagen (maar er zijn meerdere varianten) worden alle fasen van design thinking doorlopen. Dat betekent dat aan het einde van een zeer intensieve week er echt fysiek iets is ontwikkeld én getest! Design sprints worden toegepast om met veel energie producten en diensten verder te ontwikkelen of ze een kick start te geven. Sowieso heeft het bij de juiste toepassing altijd als gevolg dat de energie die vrijkomt door het team aanstekelijk werkt in de organisatie.

De conclusie is dus eigenlijk net zo eenvoudig als de titel:

Het verschil tussen design thinking en een design sprint bestaat (niet)! Design thinking is het gedachtegoed, de design sprint een manier (niet de enige manier) om dit gedachtegoed in de praktijk toe te passen! Je kunt een design sprint zien als een recept voor een overheerlijke appeltaart en design thinking is een uitgebreide kookles bakken waarin je onder andere wordt gewezen op de ingrediënten voor een appeltaart.

 

Meer weten over zowel design thinking als de design sprint?

Je kunt uiteraard de boeken lezen of verdiepen in allerlei beeldmateriaal. Maar vanuit de marketing weten we dat ervaringen meer tellen, vandaar de we bij MorningSun verschillende bootcamps hebben ontwikkeld. Neem eens een kijkje bij de bootcamp design thinking of bij de bootcamp design sprint.