Gepubliceerd op: 26 oktober 2018

“Het zit erop. Twee nieuwe Fiom* diensten voor donorkinderen zijn succesvol geïmplementeerd en goed ontvangen. Missie geslaagd!

Hoe leuk, dat ik binnen deze opdracht van A tot Z onze MorningSun Dream – Design – Reality aanpak op Innovatie heb kunnen inzetten. Gecombineerd met mijn affiniteit met mens en dynamiek binnen organisaties.”

– Marjan Themans, Strategic Marketing and Innovation Consultant bij MorningSun

Wat is die MorningSun aanpak?

Simpel gezegd: kort cyclisch, klantgericht innoveren vanuit een strategisch kader. Waarin beproefde methoden en zelf ontwikkelde werkvormen ingezet worden en samenwerking met een multidisciplinair klantteam centraal staat. Hoe maak je dat vervolgens werkend? Door de juiste inschatting te maken welke route passend is bij de organisatie en de mate van “innovatievolwassenheid”. Want stretch brengt verder, overstretch doet dat in de regel niet.

Hoe zag de route voor Fiom eruit op basis van dream – design – reality?

Dream

Wat doet niet weten wie je vader is, met je? Vanuit Design Thinking hebben we via een trend- en organisatiescan, customer journey en vele diepte interviews écht inzicht gekregen in de behoeften, emoties, drempels en pijnpunten bij donorkinderen. En hoe verschillend deze ervaren worden.

We hebben geleerd dat verschil in perceptie op “betrokkenheid” en “persoonlijk” tot een andere richting en invulling leidt. En we hebben gedroomd over de ideale positie die Fiom zou moeten innemen in het werkveld donorverwantschap.

Design

Op de “Vision wall” die steeds verder verrijkt werd tijdens onze Empathize fase, kwamen we tot een vijftal key insights, deze vormden de springplank naar ontwikkeling. Inzet van creatieve technieken (zoals storyboarden, anders-om denken, magnificent 8, spiegelen) leidden tot een storm aan ideeën, die de toetsing bij de doelgroep hebben doorstaan. Het creatief denkvermogen van het team werd maximaal opgerekt. Niet alleen leuk, maar vooral ook essentieel als middel om los te komen uit vaste denk- en oplossingspatronen. Het eigen proces als uitgangspunt voor innovatie zie je veel in deze fase, maar hebben we hier écht los kunnen laten.

Reality

De lakmoesproef: van papier naar realisatie. En liefst zo snel mogelijk. Hier liggen vaak drempels: hoe dan, door wie dan, en daarna? Om snel(ler) waarde voor de doelgroep te kunnen opleveren, was breken met de reguliere projectaanpak nodig. Passend bij de organisatie, heb ik een “Agile Light” versie ingezet; een ander multidisciplinair team, whiteboard planning in het hart van het Fiom pand, sprints met duidelijke doelen, reviews om scherpte te houden en bij te kunnen sturen waar nodig. Door transparantie in proces en voorleven van anders denken en handelen, haakte de rest van de organisatie aan, wat voelbare energie gaf.

Het resultaat: binnen drie maanden is Fiom live gegaan met de nieuwe dienstverlening op kennisoverdracht internationale DNA databanken en nieuwe communicatie (middel en moment) met haar doelgroep donorkinderen. Een duidelijke roadmap ligt klaar om nog meer vervolgstappen te zetten.

Fiom, dank voor de fijne samenwerking en het mooie afscheid! Het was intensief en leerzaam voor ons allebei. Blij dat ik bij heb kunnen dragen aan innovatie binnen jullie mooie werkveld.

*Stichting Fiom biedt dienstverlening rondom de zoektocht naar biologische familie tot en met de 2e graad, zo ook aan donorkinderen die op zoek zijn naar hun biologische vader. www.fiom.nl

Deel dit bericht