Gepubliceerd op: 18 mei 2018

Innovatie is zo’n beetje het buzzword van de eeuw. Iedereen is er mee bezig, iedereen wil het graag. De heilige graal: een verkoophit, die je hebt gerealiseerd door goed te kijken naar wat je klanten willen, daar een fantastisch verdienmodel aan te koppelen, en dat alles gelukt door een soepel op elkaar ingespeelde organisatie. Je zou zeggen dat als het zo belangrijk is, de magische formule voor succesvolle innovatie toch wel uitgedokterd zou moeten zijn…

Maar, alle managementgoeroes, boeken en events ten spijt, innovatie blijft een moeizame reis. Het vraagt een aantal echte helden in je organisatie om die reis tot een goed einde te brengen. Helaas is het zo dat we vaak beginnen aan onze innovatiequeeste met een verkeerde set tools in onze rugzak. Er zijn nogal wat opvattingen en theorieën over innovatie, die breed worden geloofd èn toegepast. Maar als je bekijkt wat de risico’s zijn van deze tips & tricks, dan is het handig om je af te vragen of je als organisatie wel goed toegerust aan je heldenreis begint! Bij deze de meest gehoorde opvattingen (of… misvattingen) – en hoe je het beter zou kunnen aanpakken.

Ingrediënt #1: Luister heel goed naar je klanten
Het klinkt allemaal zo logisch. Marketing 1.0 eigenlijk. Kijk naar je doelgroepen en doe goed marktonderzoek naar wat ze precies willen. Sterker nog, betrek klanten in een co-creatie sessie bij je productontwikkeling!

Of… is het toch wat genuanceerder? Zoals Henry Ford al riep, ten tijde van de uitvinding van de automobiel: ‘If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses’. Waar het gaat om technologisch gedreven innovatie, kunnen mensen vaak zelf nog helemaal niet uiten wat ze willen. Simpelweg omdat ze zich geen voorstelling kunnen maken van wat die nieuwe wereld voor ze zou kunnen betekenen. Dus: vraag niet letterlijk aan mensen wat ze willen. Lukt toch niet. Maar kijk naar wat hun achterliggende behoeften zijn. Welke doelen hebben ze in hun leven, welke taken moeten ze daarvoor verrichten, en wat zijn hun pijnpunten daarbij? Zo krijg je nieuwe inzichten die je klanten wèl zullen (h)erkennen.

En die toets aan de markt komt later wel, in de vorm van experimenten. Als je eenmaal denkt een goede invulling van de behoeften te hebben bedacht, dan kun je deze aanname toetsen in de markt. Zo kun je ook nog eens sneller naar de markt toe, en kun je leren van de feedback van klanten en je product hier steeds verder mee finetunen.

Ingrediënt #2: Beschouw je business als heel specifiek! We zijn toch geen Google…
We komen het zo vaak tegen in onze opdrachten. ‘Onze sector is zo specifiek, daar wordt het spel heel anders gespeeld.’ ‘We zijn niet jong en hip, dus goed innoveren kunnen we niet.’ Dus we ploeteren maar voort binnen de eigen kaders, zonder naar andere sectoren te kijken.
Natuurlijk, iedere sector heeft z’n eigen dynamiek. Maar het kan juist verfrissend werken om eens naar heel andere sectoren te kijken. Hoe zou een CoolBlue of Google omgaan met jouw business uitdaging? Hoe heeft een succesvol bedrijf in een heel andere sector de factor waarop jij je wil onderscheiden ingevuld? Dit levert gegarandeerd mooie nieuwe inzichten op.

Ingrediënt #3: Gebruik alle lean startup en design thinking tools
Customer journeys, Value Proposition Canvas, Business Model Canvas… zeer waardevolle tools zou je zeggen. Daarmee kom je echt tot baanbrekende innovaties! Want alle startups werken ook met allerlei gave tools. Weg met het strategisch plan, in the canvas we trust!
Of… toch niet? Alle gave canvassen zijn heel fijne tools om te gebruiken. Sterker nog, bij MorningSun hangen al onze muren ermee vol. En eh, muren… whiteboard walls zijn het. En brown papers en post-its, daar grossieren we ook in. Want iedereen wil een startup cultuur hebben, toch? Maar gave nieuwe ideeën bedenken is vaak niet het probleem. Vooral in bestaande organisaties heb je nog te maken met bestaande producten, concurrenten, doelstellingen en een organisatiestructuur. Aan de slag gaan met baanbrekende ideeën zonder je daar rekenschap van te geven, leidt niet tot succesvolle innovaties. Enige vorm van een grotere richting bepalen is wel belangrijk. Maar dan op een flexibele manier, waarbij je je koers steeds aanpast aan wat er in je omgeving gebeurt. Lean strategy noemen wij dat. Dus, leef je zeker uit met alle mooie brainstorm technieken, maar vergeet het grote plaatje niet.

Ingrediënt #4: Innovatie moet 10% van onze groei opleveren
De reguliere business gaat moeizaam. De gemiddelde waarde neemt af, klantuitstroom neemt toe, de huidige technologie is achterhaald… En innovatie moet dat gat gaan invullen. 10%, zo veel is dat toch niet? Maar stiekem staat er daarmee in het business plan een fors bedrag.

Als je iets wil doen om je medewerkers te verlammen in hun innovatiekracht, is dat om meteen flinke financiële targets mee te geven. Innovaties hebben tijd nodig, en de slagingskans is relatief klein. Bovendien, als je mensen een groeitarget meegeeft wat makkelijker te halen is als ze nog nèt even wat extra investeren in een nieuwe campagne, dan gaat uiteindelijk de business as usual altijd voor. Innovaties kunnen beter op een andere manier gemeten worden om ze een kans te geven. Kijk bijvoorbeeld naar het percentage van mensen dat converteert. Of naar de gemiddelde waarde. Dan weet je of je potentieel iets goeds in handen hebt. En naarmate je beter in de richting zit, kun je hardere financiële doelstellingen gaan gebruiken.

Ingrediënt #5: Agile werken met zelfsturende teams is de oplossing
Zelfsturende teams die met elkaar in korte sprints hun werkzaamheden oppakken, wie wil dat nou niet? Daar worden mensen flexibeler van, en kom je als organisatie sneller tot resultaat. En als je de besluitvorming zo laag mogelijk in de organisatie legt, dan nemen mensen vanzelf wel hun verantwoordelijkheid. Toch?

Niet helemaal. De manier van samenwerken is belangrijk, maar slaagt pas als de zogenaamde ‘cultuur’ daar ook in wordt meegenomen. Als je met dezelfde mensen opeens op een andere manier gaat werken, dan worden ze niet in een keer ondernemender, of krijgen ze vanzelf dat ‘T-shaped profile’. Voor die verandering is veel aandacht nodig. En, sommige mensen hebben daar nou eenmaal moeite mee. Vaak gehoorde opmerking: alles moet anders, maar dan wel met dezelfde mensen. Dat gaat – zonder enorm veel begeleiding – dus niet vliegen.

Bij het laag in de organisatie beleggen van besluitvorming komt ook nog een en ander kijken. Een valkuil is het in stand houden van alle eerdere overlegstructuren, waarmee mensen dus eigenlijk stiekem nìet zelf besluiten kunnen nemen. Een andere misvatting is het helemaal loslaten van de teams, zonder dat er op hoger niveau een sponsor is die zich hard maakt voor een bepaald idee. Of, nog erger: er worden geen overkoepelende keuzes gemaakt, waardoor iedereen heel hard rent, maar het bedrijf als geheel eigenlijk geen significante stappen maakt. Dus als je anders gaat werken, loont het om eens goed te kijken naar welke manieren van afstemming en besluitvorming je echt nodig hebt – en welke niet.

Ingrediënt #6: Volg alle managementtheorieën en dan komt het wel goed
Zoals je hebt kunnen lezen: er zijn zoveel theorieën en trends, en dit was slechts het topje van de ijsberg. Als je die allemaal volgt, ben je goed bezig! Maar waarom wil het dan toch maar niet lukken?

In de realiteit zien we dat iedere organisatie worstelt met succesvol innoveren. Soms op het vlak van de juiste ideeën, technologieën of het verdienmodel, maar vaker nog op het vlak van processen, organisatiestructuur en het maken van keuzes. Er is geen recept of handboek dat voor iedere organisatie geldt. Voor ieder bedrijf gelden andere uitdagingen en passen andere oplossingen. Innovatie werkend maken, dat is maatwerk en vergt een brede blik op alle vlakken die je kans van slagen beïnvloeden. 

Een laatste tip!
MorningSun helpt organisaties om succesvol te kunnen innoveren, specifiek toegepast op jouw situatie. Wil je meer weten over wat MorningSun doet op het gebied van innovatie & strategie? Of, heel concreet, heb je interesse in één van onze Innovation Heroes workshops, waarin we je jouw heldenreis laten uitstippelen om innovatie werkend te maken binnen jouw organisatie? Wij praten graag verder tijdens een kop koffie.

 

 

Auteur
Marlou Houdijk

Deel dit bericht