Gepubliceerd op: 18 mei 2018

Stel je eens voor; op de buurtbarbecue raak je in gesprek met de buurman van een paar deuren verder. Hij is razend enthousiast over de nieuwe manier van werken die ‘zijn’ bedrijf sinds kort toepast. Eerst vooral als proef maar nu “…gaan we dat over de hele organisatie uitrollen. Het raakt iedereen”. Wat denk jij dan? Baal jij dat je nog niet de handen op elkaar krijgt bij je collega’s en het management voor deze nieuwe manier van werken? Of zal het jouw tijd wel duren?

Iets nieuws? Kom maar door
Als er één ding is dat ons bindt als marketing of innovatie professionals dan is het wel de wil om met nieuwe inzichten of methoden aan de slag te gaan. Wat er ook voorbijkomt, veel zal beproefd worden en uiteindelijk zijn plek vinden in de manier waarop we ons werk doen. CRM, NPS,customer journeys, ideation, design thinking, VPC, storytelling en ga zo maar door. Typisch is de enthousiaste manier waarmee we al die vernieuwingen introduceren en de verwachting dat het onze problemen wel zal oplossen. Na een eerste periode van vervoering (je wil niet die professional zijn die er niet als eerste mee aan de slag gaat) komt de realiteitszin terug. Dan zijn we in staat om genuanceerd te besluiten waarom, wanneer en hoe we een bepaalde methode eigenlijk gebruiken.

En nu is daar Agile marketing
Een continue flow van kort cyclische ideegeneratie, ontwikkelen, experimenteren en naar de markt brengen van producten of diensten. Iedereen gaat mee in het Spotify model; ING is in Nederland één van de bekendste voorlopers. Elke zichzelf respecterende marketing of innovatie professional heeft de publicaties gelezen en fantaseert over de toepassing in de eigen organisatie. Maar hoe voorkom je teleurstelling? Teleurstelling over de mogelijke (uitblijvende) voordelen, maar ook teleurstelling over de mate waarin je collega’s kunnen of willen meewerken. Wij delen graag de belangrijkste inzichten uit onze projecten. Daarmee hebben we niet de illusie dat we compleet zijn overigens.

Plaats bepalend
Het maakt nogal uit welke plaats jouw team of afdeling heeft binnen de organisatie om de handen op elkaar te krijgen voor de overgang naar Agile werken. Werk je in de lijn of ben je een staf afdeling? En is er sprake van vertegenwoordiging in het directie-overleg? Je ambitie om Agile-principes toe te passen kun je het best afstemmen op die positie. Ieder organisatieonderdeel heeft zijn eigen prioriteiten en ambities. Die passen vaker niet dan wel bij jouw eigen lijstje.

Don Quichotte was eenzaam …
Pas je ambitie aan op de steun die je denkt te krijgen. Iemand zal je enthousiasme of noem het visie, moeten delen. Zonder die visie wordt het een eenzame strijd. Je helpt hulp nodig om je collega’s te overtuigen. En je hebt je collega’s keihard nodig omdat Agile-marketing in je eentje niet bestaat.

… en hij werd niet begrepen
Onze tragische held leefde in een andere wereld. Hou er rekening mee dat jouw omgeving ook in een andere wereld kan leven. Een wereld van lijstjes, maandrapportages, van tevoren gedefinieerde resultaten en bekende uitkomsten bereikt langs gangbare paden. Als je als Agile-marketeer aan de slag wil moet je ervoor zorgen dat jouw activiteiten op een andere manier aangestuurd en beoordeeld worden.

Vallen en opstaan
Fouten maken moet mogen; fouten maken is het nieuwe succes. Werk jij in een organisatie die elke fout genadeloos afstraft? Dan is er veel werk aan de winkel. Fouten maken is namelijk inherent aan Agile werken. Fietsen leer je niet door de instructie te volgen, maar het te proberen en opnieuw te beginnen ook al ben je gevallen. Agile marketing gaat over de ruimte krijgen om als team te mogen falen. Over de steun die je krijgt om te mogen experimenteren en de zekerheid dat je ook bij een mislukking weer opnieuw mag beginnen.

Het begint bij jezelf
Alleen maar roepen dat je Agile gaat werken, zet geen zoden aan de dijk. Dan is het wachten op de collega van je buurman die roept dat er niets veranderd is. Dan staan er genoeg collega’s klaar om dit te versterken. Agile werken begint bij jezelf. Jij moet laten zien dat dingen ook anders kunnen. En dat gedrag moet je heel consequent laten zien. Een niet willekeurige greep uit de vereiste kenmerken: verantwoordelijkheid nemen maar ook terugleggen, transparantie over eigen doelen, resultaten en motieven en mentale souplesse. Goede wil alleen is niet voldoende; put your money where your mouth is.

Niet alles is een spijker
Agile marketing kan veel waarde toevoegen. Je kunt sneller naar de markt, je betrekt klanten in de ontwikkeling van je propositie en alle disciplines worden vanaf de start betrokken. Daar worden wij vernieuwers blij van! Maar het is niet de oplossing voor alles. Agile is de hamer, maar niet alles is een spijker. Er blijven genoeg activiteiten over waarvoor Agile minder geschikt is. Nadenken over positionering, opstellen van de kalender voor komend jaar, opstellen van een klantcontactstrategie, of een periodieke NPS-meting: ze hebben allemaal weinig baat bij Agile marketing.

MorningSun is ervan overtuigd dat de principes van Agile marketing voor iedereen kunnen werken. Wie wil er nou niet meer transparantie, meer samenwerking en meer wendbaarheid om je klant beter van dienst te kunnen zijn? Maar kies wel voor de juiste balans tussen principieel en haalbaarheid. Met het vinden van die balans en hoe Agile voor jou echt klantwaarde toe kan voegen, kunnen wij je helpen. Wij praten graag verder tijdens een kop koffie.

contact

 

 

Auteurs
Roel Frietman, Tithia Franken, Yvette Baks

Deel dit bericht