Gepubliceerd op: 14 januari 2019

Hatsa! Daar staat die dan. De innovatieve start-up. De marketingstrategie 2.0. Dat perfecte trainingsprogramma. Die allersnelste thuisbezorgservice. Die ene app. De nieuwe innovatieve organisatie. De augmented reality toiletbril. Shit. Weer gaat iemand anders er met de winst vandoor. Maar dit keer ga jij met de eer strijken, want we’ve got good news for you: na de 7 vuistregels voor Dream, hebben wij nu ook de 8 vuistregels voor Design opgeschreven.

Dus zodra jij bent uit gedroomd en weet wat je wilt gaan doen is het tijd om het vorm te geven en concreet te maken. Want hoe ziet jouw nieuwe organisatie, strategie, product of dienst eruit? Hoe doe je dat?

1. Stel je design criteria vast
Waarop wil je jouw idee beoordelen? Door de combinatie te maken van business doelstellingen met behoeften vanuit de doelgroep kun je criteria vastleggen, die jou helpen bij ontwikkeling, selectie en besluitvorming. Selecteer 3 – 5 design criteria die iets een succesvol ontwerp maken en gebruik dit als jouw meetlat.

2. Creëer een concept
Een idee is maar een invulling van een groter gedachtegoed. Vind deze essentie en check vervolgens of elk onderdeel hierop aansluit. Maak het eenduidig en simpel door alles wat hier niet op aansluit te verwijderen. Zorg dat je uitwerking klopt.

3. Maak het concreet
In deze fase mag er geen licht meer tussen zitten. Je gaat wellicht intern of extern delen, toetsen of financiering ophalen. En als er dan misinterpretaties zijn, kan dit grote gevolgen hebben. Maak het bijvoorbeeld concreet met een value statement en definieer de bouwblokken. Pitch een aantal keer voor collega’s, je zult zien dat het steeds concreter wordt.

4. Toets! Toets! Toets!
Een idee, design, product of dienst is smaak- en behoeftegevoelig, dus blijf het toetsen bij jouw doelgroep. Ontwikkel zo snel mogelijk een prototype en ga naar jouw markt, laat hen vervolgens aangeven wat belangrijk is en wat niet. Waar zij behoefte aan hebben, en waar niet.

5. Plan momenten in voor de doelstelling
Eenmaal verzonnen en enthousiast is het vaak makkelijk om vast te houden aan je originele idee. Maar soms kan een idee of nieuwe inzichten leiden tot een beter idee. Kom regelmatig even terug op de doelstelling met het team: zijn wij nog met de goede dingen bezig?

6. Kijk opnieuw om je heen
Juist doordat je steeds gerichter aan de slag gaat, kun je ook gerichter informatie ophalen. Vaak vindt een concurrentieonderzoek of inspiratiesessie alleen plaats aan het begin van het traject. Maar ga juist tussentijds op zoek naar concurrenten, inspiratie, potentiële doelgroepen etc. Hierdoor blijf je constant verbeteren.

7. Gooi niets weg!
Hoe slecht en irrelevant ook, het kan ooit weer van pas komen. Wij maken bij onze klanten vaak een zogeheten “graveyard” en halen hier inspiratie en best practices uit.

8. Kan het nog simpeler?
Ben je klaar, stel jezelf altijd de vraag: kan het nog simpeler? Zo kom je tot een concreet en snel te realiseren product, wat echt waarde toevoegt voor jouw klanten.

Merel van der Waals – Strategic Marketing & Innovatie Consultant 
Ernst Siegert – Managing partner 

Deel dit bericht